AUTOBATERIE 68Ah SE JIŽ NEVYRÁBÍ, BUDE VÁM DODÁN MODERNĚJŠÍ TYP 70Ah AGM TOTOŽNÝCH ROZMĚRŮ VIZ OBRÁZEK NÍŽE
Akumulátor v provedení AGM má zcela jinou konstrukci, která zvyšuje mnohonásobně jeho užitnou hodnotu, tedy výkon ve vazbě na velikost nádoby, životnost, otřesuvzdornost. V tomto akumulátoru není použit běžný (polyetylenový) separátor, ale je použito speciální skleněné rouno, které na první pohled vypadá jako netkaná textilie bílé barvy o síle i několika milimetrů. (Srovnejte s materiálem, který se ukládá jako podkladní vrstva do silnic, pod folie bazénů apod.).
Toto skleněné rouno plní funkci separátoru, kdy navíc uvolněná pozitivní hmota nemůže spadnout "dolů", protože zůstane přitisknutá "nahoře" a opírá se o strukturu tohoto materiálu, který není hladký.
Praktická sestava článku takové baterie vypadá tak, že ve zvláštním automatickém stroji se mezi desky vloží tato relativně silná skleněná látka, a poté, co je sestaven článek, speciální lis stlačí celou sadu tak, aby se stlačená vešla do malého prostoru nádoby (článku) kam ji stroj vloží pomocí zvláštních kleští, které po usazení sady do komory, vysune zpět. V tento okamžik dojde k samoroztažení celé sady, která se vnitřním tlakem (protože byla před vložením stlačena-slisována) opírá o stěny článku, nádoby. Kdybychom v tuto chvíli nádobu otočili "vzhůru nohama" sada z nádoby nevypadne. Toto pevné uložení současně zajišťuje dokonalou otřesuvzdornost (která je až 15x vyšší než u klasické otřesuvzdorné baterie) celého akumulátoru. Ano, tato akumulátorová nádoba musí být vyrobena z mnohem pevnějšího materiálu: polypropylenu.
Další operace spočívá v nalití normálního tekutého elektrolytu do nádoby avšak pod tlakem, protože je důležité, aby elektrolyt byl dokonale nasát jednak do hmoty desek a do tohoto "skleněného" separátoru. V případě, že baterie má zátky, které lze odšroubovat (např. u vozidel Peugeot 607 je baterie nad zadní nápravou) uvidíme sadu, ale žádnou hladinu elektrolytu, neznamená to tedy, že je nutné dolít např. destilovanou vodu. Většinou výrobce na obalu upozorňuje, bohužel mnohdy v cizím jazyce, že zátky se nemají otvírat, protože slouží současně jen jako přetlakové ventily, které pustí ven vodní páry v případě, že baterie je přebíjena. VARTA proto zátky vyřadila.
Baterie konstrukce AGM mají mnoho výhod, z nichž jmenujme tyto: více než dvojnásobná životnost ve srovnání s ostatními, nádoba je konstruována z mnohem pevnějších materiálů (jsou zde tlaky, viz výše), je nejlépe otřesuvzdorná ze všech známých konstrukcí baterií, má větší výkon v poměru k velikosti a tedy i širší aplikaci jako startovací baterie. V některých případech je použito čisté olovo (Optima) a tím je vytěženo maximální možné množství startovací energie – proto tak vysoké startovací proudy.
Výhodou baterie, která je takto vyrobena, je skutečnost, že může pracovat v jakékoliv poloze (nic se z ní nevylije) což je důležité např. v lodním provozu, a vůbec v provozu, kde je tekutý elektrolyt velkým nepřítelem. (otřesy, náklony apod.).
S bateriemi, které jsou vyrobeny tímto systémem se můžeme setkat u motocyklů (VARTA LF), ale též jsou na trhu jako startovací baterie (VARTA Ultra dynamic) a nyní přicházejí na náš trh jako baterie trakční, (ULTRA special) které budou sloužit jako poskytovatel elektrické energie, nikoliv ke krátkodobému startu, kdy potřebujeme velký výkon během několika sekund. Ultra special bude tedy možné použít zejména pro pohony invalidních vozíků (bez nebezpečí potřísnění elektrolytem), ve sportu (golfové automobily, vozíky, v karavanech), poskytovatel elektrické energie pro svícení, cyklové zatěžování, pohony navijáků (lesnictví, zemědělství) a v podobných aplikacích. Jinými slovy všude tam, kde potřebujeme dodávat elektrickou energii po delší dobu. Baterie konstrukce AGM existují v koncernu Johnson Controls, který je jedním z mála světových výrobců této technologie, v těchto provedeních.
Nový komentář