Jak vybrat autobaterii?
Před výběrem autobaterie je třeba si ujasnit několik základních otázek. Vzhledem k tipu našeho auta (motor,obsah) budeme vybírat jakou zvolit kapacitu autobaterie, jaké startovací proudy, rozmístění pólů, materiál desek a zdali autobaterii o kterou se budeme muset starat nebo bezúdržbovou.
PRO VYHLEDÁNÍ SPRÁVNÉ KAPACITY AUTOBATERIE PODLE TYPU VOZU KLIKNĚTE ZDE
PRO VYHLEDÁNÍ SPRÁVNÉ AUTOBATERIE NAŠÍM PRACOVNÍKEM, VOLEJTE 605 272 619
Jakou kapacitu vybrat?
Kapacita je udávána v Ah (ampérhodinách) a udává, po jak dlouhou dobu je autobaterie schopna dodávat proud za jednotku času. Pro většinu benzinových motorů si vystačíme s kapacitou okolo 63 Ah, pro motory dieselové volíme od 70 Ah výše.
O tom jakou velkou kapacitu autobaterie máme pořídit se dočteme v manuálu k našemu vozu. Pod výrobcem udanou hodnotu bychom neměli jít, nezapomínejme také na to, že autobaterie obzvláště v mraze ztrácejí část (někdy i velkou) své kapacity. Kdybychom tedy měli baterii s malou kapacitou, v létě by bylo vše v pořádku, ale v zimě by mohly nastat problémy.
Jaké napětí vybrat?
V dnešní době volme již baterie s napětím 12 V, je možné se setkat i s 6 V, ale dnešní automobily jsou již všechny 12 voltové.
Jaké startovací proudy vybrat?
Startovací proud je udáván v A (ampérech). Čím více je na palubě vozidla elektrospotřebičů (rádio, palubní počítač, osvětlení, podpůrné systémy), tím větší proud by měla umět autobaterie dodat. Rovněž dieselové motory mají vyšší nároky na autobaterii. Nejběžnější a dostačující jsou baterie se startovacím proudem 510A.
Zajímavý je vztah mezi kapacitou a startovacím proudem. Nejde totiž o přímou úměrnost, např. baterie 60Ah mívají větší startovací proud než baterie 66Ah. Je to dáno určením baterií. Proto je někdy výhodnější použít baterii sice nižší kapacity, ale s vyšším startovacím proudem, než baterii vyšší kapacity.
Dnes je již důležitější startovací schopnost akumulátoru, než jeho kapacita. Při startování se stejně spotřebuje jen nepatrný zlomek z kapacity a alternátory dnešních vozů mají výborné dobíjecí charakteristiky.
Jaký materiál desek vybrat?
Materiál desek má poměrně velký vliv na životnost a vlastnosti autobaterie, snažme se proto volit moderní baterie s deskami hybridní konstrukce. Autobateriím s klasickou konstrukcí desek (příměs antimonu) se snažme vyhnout.
Malé srovnání: Uvažujme autobaterii kapacity 44Ah vyráběnou tradiční technologií - desky s příměsí antimonu - za 900Kč s životností 4 roky a startovacím proudem 330A. Proti tomu baterii stejné kapacity hybridní konstrukce - desky s příměsí vápníku a i jiných prvků - za 1.100Kč s životností 6 let a startovacím proudem 390 až 420A. Startovací schopnosti dražší autobaterie jsou vidět na první pohled, k tomu je třeba uvažovat i mnohem lepší průběh startovacího proudu při nižších teplotách či nedostatečném nabití. Pokud přepočteme cenu baterie na jeden rok, vychází u levnější varianty 225Kč/rok (900/4), u dražší pak 183Kč/rok (1100/6; což je mimochodem asi 0,75Kč na den). Myslím, že je zcela jasné, jaká baterie je (ve všech směrech) výhodnější.
Pozor na polaritu!
Dávejme dobře pozor na to na jaké straně má naše autobaterie umístěn plusový (kladný) pól. Za standardní se považuje pravá strana, ale obzvláště asijské automobilky u některých svých modelů používají plusové póly na levé straně. Pamatujme na to, že vzhledem k délce přívodních kabelů nelze tyto autobaterie navzájem zaměňovat a před koupí se tedy pečlivě podívejte jak na tom váš vůz je.
Pozor na rozměry!
Měli bychom pamatovat i na to, že autobaterie má nějaké svoje zástavbové rozměry, které se obvykle se zvyšující kapacitou zvětšují. Rozhodneme-li se tedy koupit baterii o větší kapacitě než jaká je udána v manuále pro náš vůz, měli bychom si dopředu ověřit, že se do auta vejde a půjde zajistit prosti pohybu.
Údržbové nebo bezúdržbové?
Z vlastní zkušenosti doporučuji si pořídit autobaterii bezúdržbovou, nemusí se tak často kontrolovat jako obyčejné autobaterie, u kterých když na údržbu zapomeneme, můžeme být nemile překvapeni.
Údržbou autobaterie se rozumí kontrola hladiny elektrolytu v jednotlivých článcích autobaterie. Jestliže je hladina menší je třeba článek baterie dolít destilovanou vodou. U běžných autobaterií je potřeba poměrně pravidelně kontrolovat. Některé tzv. bezúdržbové autobaterie mají dolévací otvory pouze přelepené, jedná se tedy o baterie s omezenou údržbou, se sníženou spotřebou vody, kterou nemusí být nutno v době životosti autobaterie doplňovat. Baterie zcela prosté dolévacích otvorů, jsou skutečně bezúdržbové, neboť údržbu neumožňují.